Saturday, March 3, 2012

PUTERI BERPAYUNG MERAH

Cepat aku melintas kerana sejuk tidak menahan,
Lapar perut keroncong hendak balik ke rumah cepat,
Ku lihat kiri dan juga di kanan,
Bila melintas terlintas wajah,
Gadis ayu berambut perang...

Sekali lagi,
Sekali lagi aku menoleh,
Siapa dia jelitawan itu,
Adui sayang tidak kelihatan,
Dia menutup bagai perasan aku tercarinya,
Payung merah menahan salji,
Di minit yang sejuk terasa panas menghangatkan,
Huhu...

Dengar ini.
Andai diri dalam kedinginan,
Biar aku jadi penghangatnya...
Andai diri menggenggam payung,
Aku rela ganti jadi pelindung...
Andai baju terlerai di daratan,
Aku bagaikan pengantin di belakang...

Menahan geram,
Hasrat tidak kesampaian,
Semakin jauh,
Semakin kabur pandangan ini...

Ada jodoh,
Pasti kita bertemu lagi...
Dengan si dia,
Puteri berpayung merah.

No comments:

Post a Comment