Saturday, December 24, 2016

BATANG PERINDU

Entah
denai inikah yang bersalah
atau aku yang gopoh memilih simpang
lalu sesat tak ketentuan

aku mahu pulang
sudah rindu pada seseorang...

dalam gelap dan lembap yang pekat
aku bagai buta bermata
meraba-raba tak mampu jauh ke depan
jatuh tersandung
seperti disengajakan oleh akar rimba
hingga luka menyedarkan aku
dan impian berlalu pergi

hanyut aku dalam perasaan pilu
dalam lagu kusandarkan kesepian
ketakutan
dalam pertarungan waktu
meskipun bertatih dengan peluh yang membasahi raga ini

kumemilih lagi
semoga kali ini
aku berada di jalan yang benar
bertenang dalam tafakur
hatiku berputik lalu menguntum bersama mazhab

ini ilusi dunia bisik hatiku
aku menggenggam erat batang perindu
ia pedoman dan pertahananku
kala awan siang tak kelihatan
diliputi rimbunan daun-daun nun hijau.

MAS CARRA
Penampang, Sabah
12 Disember 2016

No comments:

Post a Comment