Sunday, November 29, 2015

KUTUNGGU JANDAMU DI BAWAH POKOK

Siapa nan bersalah sebenarnya? Aku, kau atau dia.
Atau, dia...
Begitukah kisah nan sebenar?
Bukan, pasti bukan. Aku tahu punca sebenar.


Setelah aku duduk dua minit bertentang mata dengan tubuh longlai si manis
sayur manis,
pada dedaun ada lelubang kekecewaan
pasti menyebabkan hati mati
juga ada dedaun kuning kekeringan?
Tidak menurut akta,
ia kuning kerna air berlebihan. Hatinya tidak tertanggung.

Belum parah itu,
mata nan sayu turut menumpang kegelisahan
pada dedaun nan berkeritingan
nampaknya semua terjadi pada suatu masa.

Bukan hanya satu punca
hati remaja semakin senggang...

Aku pun menelaah bebuku terdahulu
siapa nan menulis ia memang keterlaluan
keterlaluan sumbunya ingin menerangkan dasar percintaan
namun itu pula impian
tertanam hasrat untuk memulangkan
percaya atau tidak bukan niatnya
pemikiranlah jadi keutamaan.

Nanti petang sebelum senja datang
kutunggu jandamu di bawah pokok sempadan
kubicarakan kepadanya cara menanam
agar nanti ada nan merasa buah segar semalaman
bibir merah tidak lagi tampak kekeringan
hanya basah menawan
biar kau merawan
ingin kembali meroman.

Kekadang,
manis itulah nan menyakitkan
aku lihat sedikit bawah dari tinggi si manis
tertanam bawang kayu sendirian
rasanya ada sedikit memeningkan namun lebih banyak kebaikan.

Cubalah untuk setia. Semakin hari semakin sayang...

No comments:

Post a Comment