Sunday, November 29, 2015

DEDAYANG UNIVERSITI

Melainkan bulan jatuh meriba,
tidak akan kupernah menyesalkan
apa kini nan terjadi pada diri sang pari-pari...
mungkinkah pari-pari jadi puteri?
Atau puteri memang permaisuri namun belum disedari.


Bersahaja lintasku di laluan bukan diterangkan bulan purnama
hanya dijuang bersama teman-teman sepermainan
hari demi hari dilalui jelma hati
semakin hari,
semakin aku miliki...

Akhirnya! Aku miliki.

Lihatlah pandangan mata nan aman
lihatlah lelaki jika engkau putera,
lihatlah lebih dalam
hayatkan betapa peritnya perjalanan namun teman nan memungkinkan aku terus idam.

Sekalung bunga tidaklah aku nantikan;
dari insan tersayang
pasti malam nanti suatu ciuman kelegaan pada dahi
seyakinnya semalaman...

Dinihari bangkitku keriangan
kepuasan akan kejayaan
kini aku,
kini aku Dedayang Universiti Malaysia Sabah.

Percayalah,
tidak di sini akhirnya impian!
Tidak di sini akhirnya kepercayaan; kepakaran.

No comments:

Post a Comment