Sunday, February 8, 2015

BERAS JADI NASI

Aku masih ingat kenangan lalu yang makin tenggelam
waktu itu,
aku bersama datukku cari kayu
matanya liat mencari
aku hanya bawa diri


bila tiba di rumah
kami singgah di bawah kolong...
aku masih terbawa diri dan duduk perhati
datuk masih bertenaga kerana terus membelah kayu
dengan kapak yang kugeruni (terbayang bilah tajam terhentak di jemari)

kapak... krek... krek... kapak krek krek...
berbelah dua
dua dibelah dua
telah dua, diduakan semula
agar kayu boleh digenggam si tua

siap dan masih lagi bertenaga
dia mengutip kayu yang terabur pada kiri dan kanannya
aku bangkit dari tanah dan turut melabur
kayu ini akan jadi pemarak makan malamku sesudah senja
nenekku telah lama menanti dan kelihatan teruja

nenek segera menyusun kayu api
di bawah dua batang besi
cis... berbunyi sebatang mancis
minyak tanah yang disiram tadi menyalakan kayu api
saat yang dinanti agar beras jadi nasi.

No comments:

Post a Comment