Sunday, July 26, 2015

MALAM SERIBU BULAN

Aku mengharapkan siang
namun malam telah hitam
aku pitam
terlalu mengharapkan bulan
yang terang
juga tenang digogok malam
sedar tak sedar bintang menyemburu
semakin hilang dari pandangan


angin pun menyedarkan
juga menyegarkan
pasti itu suara Tuhan
membisikkan semilir di rongga telinga
usah risau...
"ini kehendak-Ku"
berfirman.

Lantas aku bugar,
kakiku sujud berlututkan muka bumi
dahiku turut tunduk menyentuh
lalu berlinang air mata yang telah lama terpendam.

Setelah itu
aku pun bergegas pulang
menemui bintang-bintang yang hilang
ibu, dan ayah yang telah lama pergi...
juga sanak saudara menjelang Syawal mendatang
atas kesedaran yang diwahyukan pada saat-saat akhir Ramadan
Malam Seribu Bulan.

Sebelum aku pulang,
memohonku keampunan daripada Tuhan
atas dosa-dosa yang tak terbilang
moga nanti senang turut aku memaafkan
diri dan teman;
cuma tinggal kerinduan
pada kenangan yang akan datang
sebelum sekali lagi aku mengharapkan bulan
tatkala kini bintang jadi impian.

No comments:

Post a Comment