Sunday, June 28, 2015

SEMAKIN JATUH AKU

Untung akalnya aku
patah bicara telah jauh meninggalkan aku
setelah di laluan itu jejak memaku aku
tidak lalu berkata aku
alun pepatahnya lagi berbisa petah memukau aku


semakin jatuh aku...
jauh lagi perjalanan dan hela nafas aku
dia pernah tempat berguru aku
dasar guru lebih tinggi ilmu dari aku
aku, semakin jatuh aku

ibarat lelaki memandang wajah aku
mencarikah dia bintang dan seri muka aku
atau jijik dia pada aku
jerawat batu diumpamai manis konon aku
malu dan semakin jatuh aku

lima baris kedut dan masuk empat rangkap umur aku
hari itu jatuh aku
semakin jatuh aku
segala usaha tanpa mahu mengaku aku
meleburkan segala beku kebanggaan dan jatuh cinta aku...

(...setelah membaca puisi Cikgu Ismail Ag. Piut,
aku mahu duduk-duduk di situ
sampai tua aku.)

No comments:

Post a Comment