Friday, October 26, 2012

TIPU DIRI

Tipulah jika ku katakan,
Setiap masa aku mengingatimu,
Dalam sehari,
Ku perlu fikir tentang makanku,
Mainku..
Nakalku..
Gila-gila aku..
Keretaku..
Rumahku..
Kerjayaku..
Rakan-rakanku..
Duit di kocek ini..
Duit dalam simpanan kecil..
Masalah dunia..
Politik, sosial dan ekonomi.

Tipu jua jika ku katakan,
Tidak setiap hari memikirkan tentang dirimu,
Iris matamu..
Kening tebalmu..
Hidung mancungmu..
Gigi taringmu..
Telinga..
Ketawamu..
Amarahmu..
Geli makanmu..
Kau tidak makan daging..
Minum coklat berais,
Tiap langkahmu buat aku tertawan,
Ayu sungguh memikat hati,
Belumku kata...
Goyang gerudimu.

Kau membuatku gila,
Tersenyum sendiri bila duduk sendiri,
Kumbang ku perhati terbang antara dedaun,
Bayu taufan ku amal sebagai nafasmu,
Sinar mentari laksana hangat pelukmu,
Titis hujan bagai peluh malammu,
Tipulah jika semua itu tidak ku akui,
Setiap hari dan akan seumur hidupku,
Aku rindui.
Tak sanggup aku tipu diri...
Jika itu yang bergoncang dalam sanubari ini.


No comments:

Post a Comment