Wednesday, April 1, 2020

WILL YOU MARRY ME

#BuahFikir:

Salah satu perkara yang paling jahat boleh dilakukan oleh seorang lelaki (atau seorang perempuan) di dalam percintaan ialah untuk membiarkan hubungan itu berada dalam limbo atau tergantung tanpa ada kata putus arah tuju hubungan.

Hal ini timbul dalam pelbagai bentuk:

“Saya belum sedia” dan “Saya masih berdoa tentang hubungan ini”.

Ia juga timbul dalam keengganan salah satu pihak untuk mahu berjumpa dengan keluarga pihak sebelah, atau keengganan untuk maklum keluarga sendiri tentang hubungan itu.

Bila hubungan itu sudah jadi begini, ramai yang bertanya, “Apa yang perlu saya buat?”, “Haruskah saya teruskan?”, “Adakah saya harus beri lebih masa kepadanya?”, “Berapa lama saya harus tunggu sebelum membuat keputusan sendiri?”

Semua soalan ini sudah saya dengar, dan sudah saya nasihati. Secara jujur tidak ada satu kes yang sama. Ada yang memang belum sedia bercinta secara serius (tengok umur pun tahu); ada yang belum sedia mengikat diri (tengok gaya hidup mahu cuti sini-sana); ada yang belum sedia kerana kerja tak stabil dan duit tak cukup; dan ada juga yang memang tidak sedia kerana tak mahu sedia! Mereka hanya mahu nikmati rasa romantik dan status “in a relationship” sebagai suatu yang boleh dibanggakan dan ditayangkan. Dan tambah satu lagi: Ada yang ada penyakit ketidakpastian-keraguan-ketakutan. Takut untuk letak komitmen; takut membuat keputusan yang salah; ragu-ragu bahawa itu bukan orang yang “ditakdirkan” baginya.

Maka apa nasihatnya? Kalau masih budak-budak, “tak payahlah main cinta-cinta dulu”. Tetapi bagi yang sudah berumur – beranikan diri buat keputusan. Tapi jangan gantung diri dan emosi kamu di luar sana – bahkan jangan gantung hati teman kamu untuk dijemur kerana keraguan kamu. Be a man! Be a woman! Langkah dengan iman, dengan berani, dengan nilai bertanggungjawab! Ambil tangannya, lihat dalam matanya, ucapkan kata manis berkrim – “Sudikah kamu kahwini saya?”

Lalu jumpa keluarganya, perkenalkan teman kamu kepada keluarga sendiri. Dan jadilah lelaki/perempuan yang berhati gagah perkasa.

Kredit: Pastor Edmund Kumar

No comments:

Post a Comment