Saturday, September 26, 2015

BENANG SUASA

Suasana yang hingar jadi sepi
warna tadi berwarni
kini hitam dan putih
aku masih menanti di gelanggang pelari


rama-rama melintas di atas matahari
gelombang hari bertukar hari
aku menanti dan memerhati batang berganti-ganti...

matahari aku capai sebagai penyinari
letusan tanah nan tinggi membuat hati ingin berlari
terlalu kuat hati!

aku belum berlari,
belum lagi
nanti
aku lari

ayah dalam realiti membakar mimpi
katanya, "Percaya pada diri."
aku masih mencari erti untuk jiwa sebati

pasti kemenangan selalu dicari
oleh negeri
apatah lagi dalam perang pertiwi
namun haruskah lebih banyak korban diri?
Sehingga ada hati yang akan menyesali lantas merindui...

Dan rindu itulah penyebab aku berlari
lari dan lari sepantas hati-hati
rama-rama tadi ada di bawah matahari.

Aku mula alami
wajah-wajah nan berseri menanti aku di garis tengahari
bukan hadiah jadi misteri
tetapi kekayaan hati mahu aku kecapi;
bersama isteri
dan anak-anak syurgawi
juga saudara dan saudari
hingga ke ikatan cucu serta cicit pemeri

tidak perlu kutegakkan benang lalu terlindung oleh matahari
namun perlu kurentangkan keadilan dan keabadian benang suasa nan berkilau bak matahari

boleh aku menang sendiri
namun aku kongsi perlumbaan ini.

No comments:

Post a Comment