Monday, February 15, 2016

TERMENUNG SANGSI

Tidak semena-mena
ingatanku mengimbau kenangan dahulu kala
lamunan ini mengimbas memori cinta pertama
di sekolah rendah
waktu itu namamu dan namaku
diukir pada dinding rapuh
bahawa aku mencintaimu
selama waktu…


aku turut mengingati kisah duka yang melelahkan
seperti waktu itu akan kekal
selama-lamanya
seperti tidak aku mampu lagi
untuk meneruskan hidup remajaku
dan hidup pada pertengahan waktu
aku rindu…
terlalu rindu

selain itu,
aku turut membentak hatiku untuk riuh
pada kebahagiaan bersama rakan taulan
sama-sama mengukir impian
untuk memiliki
menikmati kemewahan dunia ini
sedikit pun tidak pernah mensyukuri
seringkali belum berpuas hati

hari ini
sekali lagi kisah suka dan duka itu menghantuiku
aku tahu, aku tidak lagi punya waktu
untuk bertahan selama rindu nan lalu
patutkah aku berhenti dari terus bermimpi
atau terus melakar impian di hati nurani
bagai merpati
kembali tidak pasti nanti

begitu aku benci pada ketakutan ini
resah akan gagal kesekian kali
lelah untuk mencuba dan berusaha lebih gigih
sendiri tidak akan aku mengerti
hanya mampu menanti
kerana itulah hari ini aku duduk termenung sangsi
sehingga saat nanti aku menemui jawab nan abadi.

MAS CARRA
Silam
11 Februari 2016

No comments:

Post a Comment