Tuesday, October 28, 2014

DARITA CINTA

Aku tingu si Putut jalan kebingungan
mukanya pucat saja
dalam ati tertanya juga, "Kenapa la... dia tu?"
rasa ingin mendekati tapi takut pula ditumbuk pipi.


Ati kawan sudah rasa rimas
gerigittan sudah
sebab aku harap dia membelanja sarapan
tau-tau... lambat dia datang niari.

Akhirnya...
sampai juga tu masa
masa yang ditunggu-tunggu sudah tiba
macam dia ok sudah
aku kasi dekat la diri kono dan mula menanya-nanya...

Pele: Ui... kau ok juga kaini?
Putut: Hm... begini laini kalau sudah sinta.
Pele: Napa kunu?
Putut: Panjang bah crita dia...
Pele: Crita ja bah...
Putut: Aku ingat cinta ni siuk la selalu. Rupa-rupanya, inda kau tau lagi Pele...
Pele: (Muka berkerut, macam betul-betul mau tau.)
Putut: (Dia paham juga.) Dulu...
Pele: (Dalam hati bercakap...) "Nah... mula sudah."
Putut: ...aku ingat time bercinta ni cantik ja selalu. Sekali sudah kawin... awal-awal tu siuk lagi la. Pagi-pagi buli bersium... balik karaja buli sudah berpenubuhan. Belum sempat malam, siang-siang sudah mengatur...
Pele: (Rasa terangsang; sebab tu perkataan 'berpenubuhan' tu dia tau maksud tu dalam malayu, macam mau kawin sudah ni malam. Tapi dia telan air liur ja dulu. Itu mulut sikit lagi ternganga...) (Trus si Putut sambung cerita.)
Putut: Sekali sudah tertubuh itu barang, nah... ini kali la...
Pele: (Masi siuk mau dingar. Nda dia paduli tu dialog seterusnya.)
Putut: (Dia paham juga. Jadi, dia sambung la bah...) Sekali sudah tertubuh... (Penegasan ni.) Jadi la ba tu budak...
Pele: (Masi lagi dia diam-diam.)
Putut: Aku kasi pindik cerita la ar Pele?
Pele: Bah. (Yakin dia.)
Putut: Sekali sudah keluar itu budak, tiap-tiap malam ba menangis... Kasian juga si Ugou bangun malam-malam mau kasi susu. Tapi, lagi kasian la ba aku ni sebab ini adikku nda menahan sudah. Mau mengacau, dikacau pula.
Pele: Bah kasi pindik lagi. (Nda sabar sudah dia mau abis tu cerita, macam boring sudah dia.)
Putut: Itu la ba aku lambat sampai tadi tu. Nda cukup tidur... nda juga la te'main, disuruh aku buat susu. Lepas tu disuruh lagi lap taii. Darita betul cinta ni Pele... ko ingat laitu ar...
Pele: (Mengangguk la kono dia...) Ow... patutpun ko lambat tadi... rilek ba, lama lagi tu kamu kawin. (Maksud dia, kawin tu bukan satu ari ja... sampai mati.)
Penulis: Ingat kamu... abis cerita pasal Darita Cinta.

No comments:

Post a Comment